Trajectbegeleiding

Trajectbegeleiding vanuit Bijstand In Jeugdzorg, wat houdt dat in:

Het is goed om te weten wat je van ons kan/mag verwachten en wat we kunnen betekenen voor je.

Indien er gekozen wordt voor de module trajectbegeleiding, kijken we 8 maanden met je mee.

In kaart brengen lopende zaken:

Wat is er al ingezet? Hoe loopt dit? Zijn er andere omstandigheden die belangrijk zijn waar rekening mee gehouden moet worden? 

We brengen deze samen met je in kaart en kijken wat er meer nodig kan zijn om je vooruit te helpen. Dit kan met vanalles te maken hebben. Denk aan: schulden, werk, sociale contacten en nog meer. Waar mogelijk verwijzen wij je door naar organisaties die je daarin verder kunnen helpen. Door hier aandacht voor te hebben en oplossingen voor te zoeken, krijg je minder stress op deze (probleem)gebieden en meer focus op je jeugdzorgtraject, om deze naar een positief einde te brengen.

Gestelde doelen:

Indien er een maatregel (Ondertoezichtstelling/Uithuisplaatsing of een voogdijmaatregel) is uitgesproken door de kinderrechter, worden er doelen opgesteld in een plan van aanpak.

Het is belangrijk dat jij en de jeugdzorgwerker hierover in gesprek gaan om de doelen goed en SMART geformuleerd terug te kunnen vinden in het plan. Als deze doelen door de ouders en de jeugdzorgwerker samen tot stand zijn gekomen, is het duidelijker waaraan ze moeten voldoen. 

Communicatie afspraken:

Ken je dat? Je belt of mailt de jeugdhulpverlener, maar je krijgt voor jouw gevoel niet snel genoeg een antwoord. Of: Je dient een terugbelverzoek in, maar na enkele dagen ben je nog niet terug gebeld! Dit veroorzaakt onvrede en/of irritatie. Dit kan invloed hebben op de samenwerking. Het is begrijpelijk dat je snel antwoord wil hebben op je vragen of je verzoek, maar niet altijd vanzelfsprekend. Samen met jou en de jeugdzorgwerker gaan we om tafel om hier goede afspraken over te maken:

  • Binnen welke termijn mag je een antwoord verwachten?
  • Op welke dagen is de jeugdzorgwerker bereikbaar? 
  • Voorkeur voor communicatie (telefonisch, app, mail)?

Als hier goede afspraken over gemaakt worden en vastgelegd zijn, voorkomt dit onnodige stress, je weet waar je aan toe bent en wanneer je een antwoord mag verwachten. Wel zo fijn!

Gesprekken met jeugdzorgwerker:

Voorafgaand aan een gesprek met de jeugdzorgwerker gaan we met je in gesprek of je punten hebt die je wil bespreken. We bereiden het gesprek voor en sluiten aan bij het gesprek, waarin we zoveel mogelijk op de achtergrond blijven. Mocht je er niet uit komen of vind je het prettig als we namens jou spreken, dan spreken  we dit ook af. We schrijven mee wat er wordt besproken en maken hier een kort verslag van na het gesprek, zodat je alles nog eens rustig na kan lezen.

Na het gesprek evalueren we samen het gesprek: Heb je alles begrepen? Zijn je vragen beantwoord? Zijn er nieuwe vragen opgekomen? Hoe heb je het gesprek ervaren? 

Rechtbank:

Je hebt een oproep gekregen voor een zitting bij de kinderrechter in de rechtbank.

Dit kan erg spannend zijn! We bereiden samen met jou de zitting voor. We bespreken welke vragen je kan krijgen, welke uitkomsten er kunnen zijn en wie er aanwezig zijn. Zo hopen we de spanning wat weg te kunnen nemen. Indien je het prettig vindt, gaan we met je mee naar de rechtbank. Of we mee naar binnen mogen is vooraf niet te zeggen, dat beslist de kinderrechter uiteindelijk. Mogen we wel mee naar binnen, dan luisteren wij naar wat er gezegd wordt, zodat we je na de zitting kunnen vertellen wat er precies is afgesproken. Mogen we niet mee naar binnen? Geen zorgen, ze hebben goede koffie op de gang 😉

Na de zitting bespreken we hoe het is gegaan. Is het duidelijk voor je? Hoe vond je zelf hoe het ging? Ben je het eens met wat er is gezegd? Het kan erg prettig zijn als je wordt opgevangen na zo’n zitting.